کشف باستان شناسی از دست رفته آمازون

از یک هلیکوپتر که روی فرش متراکم آن از درختان نگاه می کنید ، آسان است تصور کنید که جنگل بارانی آمازون همیشه اینگونه بوده است – وحشی و غیر قابل تحمل. مورخان همیشه فرض می کردند که بیش از تعداد انگشت شماری از قبایل کوچنده و کوچ نشین در این محیط خارق العاده زندگی می کرده اند.

اما فناوری لیزر به باستان شناسان در جستجوی زیر درختان در سفرهای هوایی در برزیل ، بولیوی و کلمبیا کمک کرده است. آنها بقایای سکونتگاه های باستانی مربوط به 2000 سال پیش را کشف کرده اند که می توان آنها را بر روی زمین بررسی کرد.

جنگل گرمسیری انبوه آمازون به این معنی است که بسیاری از اسرار تاریخی آن پنهان مانده است (عکس: گتی)

از جمله کسانی که با کشف های جدید متحیر شده اند ، الا الشاماهی ، باستان شناس و دیرین انسان شناس انگلیسی است. هنگامی که او به جنگل پیاده روی کرد ، از دیدن اشکال هندسی عظیم حکاکی شده در چشم انداز ، خندق ها و جاده هایی که یک کلانشهر جنگل گمشده ، درختان آجیل برزیل کشت شده و آنچه را که اکنون بزرگترین سایت آثار هنری پیش از تاریخ در آمریکای جنوبی است ، متعجب شد. صدها نقاشی پیچیده

اکتشافات حیرت انگیز

الشمحی ، که شواهد جدید این جوامع از دست رفته و آنچه ممکن است برای آنها اتفاق افتاده باشد را در یک سری جدید نشنال جئوگرافیک بررسی می کند ، می گوید: “وقتی هنر راک را دیدم ، به من غاز غلاف داد.” رمز و راز جنگل. او ابتدا به باستان شناسی علاقه مند شد ، زیرا “شیفته تکامل انسان بود و نمی توانست تلاش برای درک آن را متوقف کند … همراه با تماشای بیش از حد ایندیانا جونز”.

او امروز در نئاندرتال ها و غارها تخصص دارد و در “سرزمین های ناپایدار ، خصمانه و مورد مناقشه” مانند عراق ، یمن و قره باغ کوهستانی کار می کند.

الا الشامهی آثار آمازون را بررسی می کند ، و با افرادی که امروز در جنگل زندگی می کنند دیدار می کند

او همچنین یک کمدین استندآپ است و از عملکرد به عنوان یک استراتژی مقابله ای و یک بستر برای برقراری ارتباط با کارهای علمی خود استفاده می کند. سال گذشته او یک نمایش استندآپ سیاسی ، جویندگان طلا را به جشنواره حاشیه ادینبورگ برد و یک سخنرانی TED درباره کاوش علمی داشت که بیش از 2.2 میلیون بار به صورت آنلاین مشاهده شده است.

کاوش در قسمت های فراموش شده کره زمین

وی می گوید اگرچه در بیرمنگام متولد و بزرگ شده است ، اما داشتن والدین یمنی بر تعهد وی در کاوش در مناطقی از کره زمین که به دلیل بی ثباتی مورد غفلت واقع شده اند ، تأثیرگذار بوده است.

“من با این مکانها بیشتر آشنا هستم. بی ثباتی من را چندان نمی ترساند و مهمتر از همه ، من می بینم که خانواده ها زندگی می کنند ، به یک خانواده می روند ، عروسی می گیرند و به طور کلی زندگی در این مکان ها ادامه دارد. “

الشامهی هنگامی که برای رمز و راز جنگل به او نزدیک شد ، فرصتی برای جستجوی سایتهای آمازون پیدا کرد ، زیرا قبلاً بخشی از برنامه هایی مانند BBC بود نئاندرتال ها و زنان جنگجوی وایکینگ برای نشنال جئوگرافیک ، جایی که او کشف کرد چه چیزی ممکن است اولین شواهد از مجروحیت نبرد در یک زن جنگجوی وایکینگ هنگام فیلمبرداری باشد.

وی می گوید بسیاری از مواردی که اکنون کشف شده تاکنون یک معما باقی مانده است زیرا این منطقه تحت کنترل فارک – نیروی انقلابی کلمبیا که تا زمان توافق صلح 2016 یک شورش مسلحانه طولانی را اداره می کرد.

با استفاده از ترکیبی از سفرهای دریایی و سفرهای هلی کوپتر ، اکنون باستان شناسان بیش از 500 سازه را در مناظر تراشیده شده در منطقه ای تقریباً به اندازه اسکاتلند پیدا کرده اند. در مناطقی که کاوش با پای پیاده هنوز مشکل است ، فناوری Lidar برای ایجاد نقشه های سه بعدی دقیق ، پالس های لیزر را به زمین شلیک می کند.

گفتن وجه دیگری از تاریخ

باستان شناسی تاریخ جدید شفاهی قبایل از تمدن های روزگاری گسترده خود را روشن می کند. الشمحی می گوید: “این ایده که این داستان آمازون داستانی نیست که ما فکر کنیم ذهن من را به باد داده است.” من. “تاریخ اغلب توسط گروهی از مردم گفته می شود و ما لزوماً به صدای بومی گوش نمی دهیم.

“ما توانستیم نشان دهیم که برخی از داستان های آنها واقعاً در یک خط قرار دارد. یک گروه بومی داستان هایی از سکونتگاه های واقعاً بزرگ داشتند و وقتی باستان شناسان شروع به جستجو کردند … همان شهرک های کوچک را که اکنون در آنها زندگی می کنند پیدا کردند – اما در یک منظره بسیار بزرگتر پراکنده شده اند “.

رقصنده های جامعه Kuikuro در منطقه Xingu فوقانی برزیل ، جایی که کارهای گسترده زمین در حال آشکار کردن یک کلانشهر جنگل باستانی فراموش شده است

در قرن شانزدهم میلادی ، مبلغ اسپانیایی گاسپار دو کارواخال درباره درخشش شهرهای وسیع در حاشیه رود آمازون و مناطق مسکونی به طول 300 مایل نوشت. گزارش وی ، که به طور گسترده ای رد شد ، نتیجه یک لشکرکشی بود که “به بردگی و قتل مردم بومی” انجامید و احتمالاً بیماریهای عفونی را به ارمغان آورد که در نهایت “باعث سقوط گسترده جمعیت” شد ، و تنها جوامع کاهش یافته ای را که امروز وجود دارد ، پشت سر گذاشت.

میراث آزار و اذیت

الشماهی با دیدار از فرزندان آنها ، از جمله جوامع Kuikuro ، Suruí و Kokama ، از شدت آزار و اذیت مردم بومی وحشت زده شد. وی می گوید: “زمین های آنها از آنها گرفته می شود و آنها با چوب بران غیرقانونی و قانونی ، معدنچیان طلا و شکارچیان غیرمجاز مبارزه می کنند.” “دیدن آن در بسیاری از سطوح غم انگیز بود.”

برخی از جوامع بومی در حال مقابله هستند – در تلاشند ثابت کنند که سرزمین های آنها وطن سنتی هستند. اما الشماهی می گوید اگرچه باستان شناسی می تواند در اثبات حق اجدادشان در زمین نقش مهمی داشته باشد ، اما این یافته ها موفقیت آنها را در دادگاه ها تضمین نمی کند. “این سیستمی است که کاملاً در برابر آنها جعل شده است.”

Jungle Mystery: Lost Kingdoms of Amazon در ساعت 5:30 بعد از ظهر 5 دسامبر از شبکه 4 آغاز می شود

برای یافتن مجموعه تلویزیونی مورد علاقه بعدی خود در تلاش هستید؟

من در تلویزیون خبرنامه یک ایمیل روزانه است که شامل پیشنهاداتی برای تماشای برنامه ها و همچنین آخرین اخبار تلویزیون ، نظرات و مصاحبه ها است. برای اطلاع از بهترین تلویزیون جدید در اینجا ثبت نام کنید.