پیستون چگونه کار می کند؟

پس به جرات میتوان گفت نقش پیستون موتور خودرو جهت انجام فرآیند و چهار مرحله اصلی در موتورهای درون سوز بسیار حیاتی است و این قطعه و حرکت خطی آن بهصورت بالا و پایین سبب تولید قدرت در موتور و انتقال آن از طریق شاتون به میللنگ میشود. همزمان با حرکت خطی و رو به بالا و پایین پیستون، این حرکت عمودی به بالای میله اتصال نیز وارد می شود. در حالی که کمپرسورهای بسته معمولاً عمودی و یک مرحله می باشند. در بعضی از خودروها نیز در هر سیلندر از دو سوپاپ ورودی و دو سوپاپ خروجی استفاده می شود که به آن سیلندر ، سیلندر چهار سوپاپه گفته می پیستون ضد سایش شود. سوخت بهطور مستقیم در بالای دو پیستون تزریق نخواهد شد، بلکه بهصورت مماس بین آنها تزریق میشود.هوا از طریق درگاههای موجود در سیلندرها وارد پیشرانه میشود و گازهای خروجی از طریق مجموعه دیگری از درگاهها به همان شکل، شبیه حالت معمول در پیشرانههای دو زمانه، خارج خواهد شد. این رویکرد بدان معنا است که پیشرانه OPE برای انتقال گازها به داخل و خارج سیلندرها مانند پمپ عمل نمیکند؛ زیرا چنین کاری باعث کاهش تلفات پمپاژ و صرفهجویی در مصرف انرژی میشود.

با وجود سوختن بنزین، این پیشرانه از سیستم احتراق تراکمی بنزین (GCI) بهره میبرد؛ به این معنی که با تراکم مخلوط سوخت و هوا همراهبا گازهای خروجی داغ باقیمانده که بهعمد در سیلندرها گیر افتادهاند، مخلوط سوخت و هوا داغ شده و همین باعث اشتعال سوخت میشود. این نوع از پیستونها به دو روش ریختگی یا آهنگری ساخته میشوند و گرچه در ساخت پیشرانهها یا موتورهای امروزی پیستونهای آلومینیمی ریختگی بیشتر مرسوم هستند، اما نوع از آهنگری برای موتورهای سنگین و پر قدرت بهره گرفته میشود و این نوع از پیستونها دوام بیشتری دارند. اما پیستون های آلومینیومی که عمدتا در خودروهای سواری کاربرد دارند نیز خود به دو روش ریختهگری و آهنگری تولید میشوند. اما باید بدانید همه پیستونها باید وزن یکسان داشته باشند. اما این شکاف به پیستون اجازه نمی دهد تا گاز یا مایع را در بالای پیستون فشرده کند. با توجه به شکاف این نوع پیستون رینگ ها نشتی بسیار ناچیزی نسبت به پیستون رینگ های مورب دارند. وجود لقی نیز میان سیلندر و پیستون بسیار حائز اهمیت است. زیبایی چرخه دو زمانه این است که نسبت به مدل مشابه چهارزمانه انرژی تولیدی بیشتری دارد، زیرا دو برابر بیشتر احتراق انجام میدهد (بهجای اینکه در هر چرخه یکبار کار انجام دهد، با هر بار رفتوبرگشت یک فرایند کار انجام میشود) بنابراین کار انجامشده در این طرح بیشتر است.پیشرانههای پیستون متقابل همیشه وجود داشتهاند و از حدود سال ۱۹۰۰ در کشتیها، تانکها و لوکوموتیوهای راهآهن مورد استفاده قرار میگیرند.

این رینگها که فشاری نیز نامیده میشوند مانع از نفوذ گاز از کنار پیستون در زمان بالا بودن آن میشوند تا از تراکم ایدهآل احتراق کاسته نشود. این نوع کمپرسور اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب خواهد بود و می توان از یک سیلندر ویا چند سیلندر تشکیل پیستون زانتیا شده باشد . برای کنترل بهتر روغن ، اغلب از منبسط کنندههای فنری در پشت رینگهای روغن استفاده میشود. روی پیستون همچنین سوراخی جهت نصب گژن پین و اتصال به شاتون در نظر گرفته میشود. و عمود بر جهت حرکت پیستون ایجاد شده و محل قرار گیری گژن پین است. تمامی تعمیرگاههای طرف قرارداد با رگلاژ با موفقیت از فیلترهای کارشناسی گذر کرده و ضمن اعلام شفاف نرخ کلیه خدمات خود، کوچکترین نارضایتی را برای مشتریان ارسالی از طریق رگلاژ ایجاد نکرده اند. هنگامی که دو پیستون به سمت هم حرکت کرده و روبهروی یکدیگر قرار میگیرند، سوخت بین دو پیستون پاشیده شده و جرقه زده میشود. رینگ ها از آلیاژ فولاد با کروم، مولبدینیوم، وانادیم، تیتانیوم، نیکل و مس ساخته می شوند که جنس آن ها بسیار سخت است و عمر طولانی هم خواهد داشت.

دامنه یا قسمت پایین پیستون را می تراشند تا هم وزن آن کاهش یابد و هم جا برای وزنه های تعادل میل لنگ باز شود . قطر پیستون های موتور خودرو بین 76 تا 122 میلی متر (3 تا 4 اینچ) تغییر می کند. رینگ پیستون همچنین می­بایست عایق بندی مناسبی نسبت به لبه های شیار رینگ ایجاد کند. پیستون پهن قطعهای است که قطر بیشتری داشته و همچنین شاتون بسیار بلندی دارد که این طراحی برای ایجاد قدرت 4 برابر است . با پایین آمدن پیستون یک خلأ نسبی در سیلندر ایجاد میشود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر میگردد. در بخش مربوط به موتور خودرو ، عملکرد و وظیفه پیستون خودرو شرح داده شد. همانگونه که قبلا مختصراً توضیح داده شده اساس کاری کمپرسور پیستونی به صورتی است که قطعه پیستون مانندی داخل سیلندری قرار دارد که با حرکات رفت و برگشتی پیستون درون سیلندر و باز و بسته شدن دریچه های ورودی و خروجی که توسط صفحاتی فلزی به نام VALVE.PLATE مسدود شده اند هوا از مجرای ورودی وارد محفظه می گردد و زمانی که تا حد معینی فشرده گردید مجرای خروجی باز و هوای فشرده از این مجرا خارج می گردد.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون گلپایگان بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.