معامله Brexit پس از آنکه مذاکرات بوریس جانسون با رئیس اتحادیه اروپا نتوانست دستیابی به موفقیت ایجاد کند ، همچنان در مورد موضوعات اصلی گیر کرده است

مذاکرات Brexit پس از مذاکرات اضطراری نخست وزیر و رئیس کمیسیون اروپا در یافتن نقاط مشترک ، روز یکشنبه در بروکسل ادامه خواهد یافت.

بوریس جانسون بعد از ظهر شنبه با اورسولا فون در لاین از Checkers ، محل اقامت نخست وزیر انگلیس ، تلفنی تماس اضطراری برقرار کرد.

این در حالی است که مذاکره کنندگان ارشد دو طرف اعلام کردند که در حال مکث برای اجازه دادن به رهبران سیاسی برای ارزیابی ، با گذشت زمان برای از بین بردن توافق نامه ای هستند که به سرعت در حال اتمام است.

پس از ماهها دور زدن همین مسائل ، آنها گفتند “اختلافات قابل توجهی” در مورد شیلات ، قوانین “شرایط برابر” در مورد رقابت عادلانه و سازوکار اجرای هر معامله باقی مانده است.

پس از تماس تلفنی بوریس جانسون و اورسولا فون در لاین در بیانیه مشترکی گفتند که آنها به رئیس مذاکره کنندگان خود دستور می دهند روز یکشنبه در بروکسل دوباره دیدار کنند.

در این بیانیه آمده است: “امروز در یک تماس تلفنی درباره مذاکرات در حال انجام بین اتحادیه اروپا و انگلستان ، از این واقعیت که پیشرفت در بسیاری از زمینه ها حاصل شده است ، استقبال کردیم.

نخست وزیر بوریس جانسون با رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در لاین گفتگو کرد (عکس: AP)

“با این وجود ، اختلافات قابل توجهی در سه موضوع مهم وجود دارد: شرایط بازی برابر ، حاکمیت و شیلات. هر دو طرف تأكید كردند كه در صورت حل نشدن این مسائل ، هیچ توافقی عملی نیست.

“در حالی که جدی بودن این اختلافات را به رسمیت شناختیم ، توافق کردیم که تیم های مذاکره کننده باید تلاش بیشتری برای ارزیابی امکان حل آنها انجام دهند.

“بنابراین ما به مذاکره کنندگان اصلی خود دستور می دهیم که فردا در بروکسل تشکیل جلسه دهند.

“ما عصر دوشنبه دوباره صحبت خواهیم کرد.”

گفتگوهای بحران

میشل بارنیه ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا پس از انتشار بیانیه در توییتر خود نوشت: “ما خواهیم دید که آیا راهی برای پیشرفت وجود دارد. کار فردا ادامه دارد. ”

او پیشتر اعلام کرده بود که مقامات همچنان تلاش می کنند بن بست در مورد توافق Brexit را برطرف کنند ، زیرا گفتگوهای بحران آخر هفته به سیم کشیده می شود.

آقای بارنیه در هنگام بازگشت به بروکسل صبح روز شنبه برای آگاهی رهبران اتحادیه اروپا در مورد شرایط ، متعهد نبود که شانس پل زدن به بن بست فعلی را داشته باشد.

وی در ایستگاه سنت پانکراس لندن به خبرنگاران گفت: “ما مثل همیشه آرامش خود را حفظ می کنیم و اگر راهی باقی بماند ، خواهیم دید.”

در بیانیه مشترک قبلی پس از آخرین دور مذاکرات در لندن ، لرد فراست انگلیس و میشل بارنیر اتحادیه اروپا گفتند که شرایط توافق هنوز محقق نشده است.

میشل بارنیه ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا هنگام بازگشت به بروکسل به خبرنگاران از ایستگاه سنت پانکراس لندن گفت (عکس: REUTERS / هنری نیکلز)

اگر قرار باشد قبل از پایان دوره انتقال Brexit در 31 دسامبر ، توافق حاصل شود ، این آخر هفته به عنوان نقطه بحران تلقی می شود.

در صورت عدم توافق انگلیس در تاریخ 31 دسامبر از بازار واحد اروپا و اتحادیه گمرکی خارج می شود و با اعمال تعرفه ها و سهمیه ها تجارت با اتحادیه اروپا را با شرایط سازمان تجارت جهانی آغاز می کند.

Taoiseach Micheal Martin ایرلندی اعتقاد خود را مبنی بر اینکه توافق به نفع هر ایالت خواهد بود ابراز داشت.

وی در توئیتر خود نوشت: “من از این واقعیت استقبال می کنم که مذاکره کنندگان مذاکرات خود را در مورد توافق تجاری اتحادیه اروپا و انگلیس در بروکسل از سر می گیرند
فردا.

“توافق به نفع همه است. هر تلاشی باید باشد
برای رسیدن به یک معامله ساخته شده است. ”

بن بست

طرف انگلیس بروکسل را متهم کرده است که تلاش دارد “عناصر جدید” را در ساعت 11 وارد مذاکرات کند و احتمال توافق را به خطر می اندازد. آنها می ترسند که آقای بارنیه تحت فشار امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه قرار داشته باشد ، زیرا رهبر گروهی از کشورها نگران است که زمینه زیادی به انگلیس داده است.

فرانسه تهدید کرده است که اگر توافق نامه خواسته های آن در زمینه های اصلی را برآورده نکند ، هر توافق توافق شده توسط تیم های مذاکره کننده را وتو می کند.

مجمع نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، از جمله هلند ، دانمارک ، ایتالیا و فرانسه ، اصرار داشتند که در صورت امضای توافق نامه امتیازات بیشتری لازم است.

اما به نشانه تنش در داخل بلوک ، مایکل مارتین ، نخست وزیر ایرلند – که کشورش می تواند یکی از بزرگترین بازندگان در صورت عدم توافق باشد – شکایت داشت که برخی از کشورهای عضو برای به دست آوردن “اطلاعات اضافی” فشار آورده اند. وی آشكارا خواست كه “فضای” لازم برای پایان دادن به مباحثه به مذاكره كنندگان داده شود.

رهبران اتحادیه اروپا قرار است روز پنجشنبه برای اجلاس دو روزه در بروکسل – آخرین گردهمایی برنامه ریزی شده آنها در سال – با هم دیدار کنند ،