دانشمندان معتقدند ، “چند” طی چند ماه آینده به بازار جهانی خواهد رسید

طبق گفته کارشناسانی که معتقدند این مهم ترین نقطه واکسن کرونا ویروس در طی چند ماه آینده به بازار جهانی خواهد رسید.

این در حالی است که اطلاعات اولیه واکسن روسیه حاکی از آن است که 92 درصد موثر است ، اگرچه دانشمندان در مورد یافته های مبتنی بر تجزیه و تحلیل فقط 20 مورد تایید شده احتیاط می کنند.

شرکت داروسازی Pfizer و شرکت بیوتکنولوژی BioNTech قبلا نتایج موقت منتشر کرده اند که حاکی از آن است که واکسن آنها بیش از 90 درصد در جلوگیری از Covid-19 موثر است.

پل هانتر ، استاد پزشکی در دانشگاه East Anglia ، گفت: “این نتایج اولیه با نتایج واکسن Pfizer مطابقت دارد و بنابراین این خبر خوبی نه تنها برای واکسن Sputnik 5 بلکه برای سایر واکسن های در حال تولید است.

مراحل نهایی

وی افزود: “اگر دو واكسن اول بسیار متفاوت 90 درصد موثر تولید كنند ، این نشان می دهد كه چندین واكسن موثر در ماه های آینده وارد بازار می شوند. و اگر سایر واکسن ها پایدارتر باشند ، توزیع آنها از جمله در کشورهای کم درآمد آسان تر خواهد بود. “

از بین 200 داوطلب مورد آزمایش در سراسر جهان ، 10 داوطلب در مراحل نهایی هستند. انتظار می رود نامزدهای واکسن از کالج امپریال لندن و دانشگاه آکسفورد / AstraZeneca قبل از پایان سال گزارش دهند ، همانطور که شرکت بیوتکنولوژی Moderna.

خبرگان گفتند من هرچه واکسن های بیشتری در دسترس قرار گیرد سریعتر همه گیری کنترل می شود.

شرکت داروسازی Pfizer و شرکت بیوتکنولوژی BioNTech قبلاً نتایج موقت منتشر کرده اند مبنی بر اینکه واکسن آنها بیش از 90 درصد در جلوگیری از Covid-19 موثر است (عکس: رویترز)

دکتر Gillies O’Bryan-Tear ، رئیس ، سیاست و ارتباطات دانشکده پزشکی دارویی ، گفت: “این یک سوال شلیک به سمت دروازه است: نامزدهای Sputnik و Pfizer دو نوع مختلف واکسن هستند و مهم است که ما چندین مکانیزم داشته باشیم . به عنوان مثال ، واکسن های مختلف ممکن است در نحوه کار بر روی گروه های مختلف افراد و توانایی آنها در کاهش انتقال متفاوت باشد ، که ما هنوز مطمئن نیستیم.

“افراد مسن ممکن است نسبت به بقیه واکسنها بهتر از دیگران پاسخ دهند. و سپس تدارکات وجود دارد: واکسن Pfizer نیاز به حمل و نقل در دمای بسیار سرد (-70 درجه سانتیگراد) دارد ، در حالی که واکسن های ناقل آدنو ویروسی (مانند Sputnik) احتمالاً فقط باید در دمای طبیعی یخچال نگهداری شوند ، ذخیره سازی و حمل و نقل آن بسیار آسان تر است.

“چیز دیگر قیمت است: اگر شش واکسن وجود داشته باشد که به همان اندازه موثر باشند ، رقابت قیمتی وجود خواهد داشت ، این بدان معنی است که کشورهای در حال توسعه و کشورهای فقیرتر قادر به خرید آنها هستند. کشورهای ثروتمند قبلاً واکسن های احتمالی را پیش خرید کرده اند ، اما در مورد هند و آفریقا چطور؟ همه کشورها نیاز به برنامه واکسیناسیون دارند در غیر این صورت ما از شر Covid-19 خلاص نخواهیم شد. “

احتیاط

برخی دانشمندان با احتیاط معتقد بودند که داده های Sputnik در اواخر هفته در پشت اعلامیه Pfizer / BioNtech منتشر شده است.

النور رایلی ، استاد ایمنی شناسی و بیماری های عفونی در دانشگاه ادینبورگ ، گفت: “داده های Sputnik فقط بر اساس 20 مورد Covid-19 در شرکت کنندگان در آزمایش است ، در مقایسه با بیش از 90 مورد در آزمایش قبلی. این یک رقابت نیست. ما به همه آزمایشات نیاز داریم تا با بالاترین استانداردهای ممکن انجام شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای جلوگیری از برداشت گیلاس از داده ها ، معیارهای از پیش تعیین شده برای حذف نابینایانه داده های آزمایش رعایت شود. هر چیزی کمتر از این باعث از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به همه واکسن ها می شود که این یک فاجعه خواهد بود. “

در همین حال ، پزشکان عمومی گفته اند که برای ارائه برنامه واکسیناسیون Covid-19 به پشتیبانی احتیاج دارند زیرا روسای بهداشت اذعان کرده اند که برخی دیگر از خدمات پزشک خانواده ممکن است نیاز به کاهش داشته باشد. پروفسور مارتین مارشال ، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی ، گفت که فشارهای موجود به این معنی است که پزشکان خانواده برای مدیریت برنامه واکسیناسیون که قرار است از اول دسامبر اجرا شود ، از کمک همکاران خود نیاز دارند.