بوریس جانسون اولین رهبر اروپایی است که با جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا صحبت می کند

بوریس جانسون اولین رهبر اروپایی بود که از طریق رئیس جمهور منتخب جو بایدن تماس تلفنی دریافت کرد و طی آن دو طرف درباره “روابط نزدیک و دیرینه” بین دو کشور گفتگو کردند.

نخست وزیر دومین رهبر جهانی بود که با آقای بایدن صحبت کرد ، پس از اینکه معاون رئیس جمهور سابق روز دوشنبه با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا تماس گرفت.

همه چشم ها تماشا می کردند ببینند رئیس جمهور تازه انتخاب شده ایالات متحده به چه ترتیب با آقای جانسون صحبت می کند. بسیاری از تماشاگران پیش بینی می كردند كه رهبر انگلیس پس از آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان ، امانوئل مكرون ، رئیس جمهور فرانسه یا میشل مارتین ، رئیس جمهور ایرلند خواهد آمد.

متحدان نزدیک

واقعیتی که نخست وزیر از خانم مرکل و آقای ماکرون جلوتر بود ، در پی گزارش های آخر هفته مبنی بر اینکه اردوگاه بایدن آقای جانسون را “متحد” نمی دید ، خیال خود را برای داونینگ استریت راحت خواهد کرد.

در بیانیه ای ، شماره 10 گفت که آقای جانسون “را به گرمی” به خاطر انتخاب وی و “دستاورد تاریخی” کامالا هریس معاون رئیس جمهور تبریک گفت.

این زوج دیروز در ساعت 4 بعد از ظهر روز گذشته صحبت کردند و طی یک تماس 25 دقیقه ای طیف وسیعی از موضوعات را پوشش دادند ، از جمله تعهد ساختن زمینه هایی مانند “تجارت و امنیت – از جمله از طریق ناتو”.

سخنگوی داونینگ سنت گفت: “نخست وزیر و رئیس جمهور منتخب همچنین مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک در اولویت های مشترک خود از مقابله با تغییرات آب و هوا ، ارتقا promoting دموکراسی و بازسازی بهتر از ویروس کرونا هستند.”

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ (R) و نخست وزیر بوریس جانسون [Photo: Getty]

شماره 10 گفت: نخست وزیر در ادامه از رئیس جمهور منتخب برای شرکت در اجلاس تغییر آب و هوا COP26 که سال آینده انگلیس در گلاسگو میزبانی می کند دعوت کرد.

سخنگو افزود: “آنها همچنین منتظر دیدن شخصاً یکدیگر بودند ، از جمله در زمان برگزاری نشست G7 در سال 2021 توسط انگلیس.”

این قابل درک است که در حالی که این جفت ارز به لایحه بحث انگیز بازار داخلی انگلستان اشاره نکرده اند ، آنها در مورد لزوم اجرای Brexit که توافق جمعه خوب را تأیید می کند بحث کردند.

این در حالی است که آقای بایدن در ماه سپتامبر هشدار داد که توافق جمعه خوب نمی تواند به یک “مصدومیت Brexit” تبدیل شود.

پس از صحبت با نخست وزیر ، درک می شود که بایدن با آقای ماکرون ، مارتین و سپس خانم مرکل گفتگو کرده است.

در بیانیه ای ، دولت ایرلند گفت: “رئیس جمهور منتخب حمایت کامل خود از توافق جمعه خوب (GFA) را تأیید کرد و آنها در مورد اهمیت نتیجه Brexit که به GFA احترام می گذارد و عدم بازگشت مرزی در جزیره ایرلند.

میراث ایرلندی

“آنها مشتاق همکاری دو جانبه و در طیف وسیعی از حوزه های بین المللی از جمله روابط اتحادیه اروپا و ایالات متحده ، سازمان ملل متحد – از جمله شورای امنیت و چالش های مهم جهانی Covid-19 ، بهبود اقتصادی و تغییر اقلیم هستند.”

نخست وزیر ایرلند پس از تماس با توئیت خود نوشت که آقای بایدن “دانش و درک فوق العاده ای برای نقش جدید خود به ارمغان می آورد و علاقه زیادی به میراث ایرلندی خود دارد.”

اظهارات Toaiseach پس از آن صورت گرفت که دفتر وی مجبور به حذف توئیتی شد که به دروغ ادعا می کرد او قبل از هر رهبر اروپایی با رئیس جمهور منتخب صحبت کرده است.