با پایان یافتن اولتیماتوم تسلیم ، ارتش اتیوپی “مرحله آخر” حمله به منطقه Tigray را آغاز می کند

ابی احمد ، نخست وزیر ، پس از انقضا اولتیماتوم برای تسلیم نیروهای Tigrayan ، گفت كه ارتش اتیوپی “مرحله آخر” حمله را در منطقه تیگرای شمالی آغاز خواهد كرد.

دولت به جبهه آزادی خواهی مردم Tigray (TPLF) تا روز چهارشنبه فرصت داده بود تا اسلحه خود را زمین بگذارند یا با حمله به Mekelle ، پایتخت منطقه 500000 نفری روبرو شوند.

گروه های حقوق بشری نگرانی هایی را برای غیرنظامیان گرفتار در عملیات های نظامی مطرح کرده اند که گمان می رود هزاران نفر از زمان آغاز جنگ در 4 نوامبر در آن کشته شده باشند.

سازمان ملل تخمین می زند که 1.1 میلیون نفر از مردم اتیوپی در نتیجه درگیری به کمک نیاز داشته باشند. این گروه و دیگر گروه ها می گویند که آنها نمی توانند برای تحویل کمک به Tigray وارد شوند ، در حالی که پناهندگانی که به سودان فرار کرده اند نیاز فوری به کمک دارند.

ادعا “تأیید غیرممکن”

رویترز بلافاصله قادر به دستیابی به TPLF برای اظهار نظر در مورد اظهارات ابی نبود. تأیید ادعاهای همه طرفها غیرممکن است زیرا ارتباطات تلفنی و اینترنتی با منطقه قطع است و دسترسی به منطقه به شدت کنترل می شود.

ابی در توئیتی نوشت: “مدت 72 ساعت اعطا شده به گروه جنایتكار TPLF برای تسلیم مسالمت آمیز به پایان رسیده و كارزار اجرای قانون ما به مرحله نهایی خود رسیده است.” TPLF تسلیم جنگنده های خود را انکار کرده است.

دینو ماهتانی ، معاون برنامه آفریقا در گروه بحران بین الملل ، گفت كه هر دو طرف ادعا می كنند كه به طرف دیگر خسارت جدی وارد كرده اند.

وی گفت: “اما نیروهای فدرال روز گذشته در میان گزارش های درگیری شدید بین دو طرف به مكل نزدیکتر به نظر می رسند.”

توزیع کمک

دولت به جبهه آزادی خواهی مردم Tigray (TPLF) تا چهارشنبه فرصت داده بود تا اسلحه خود را زمین بگذارند (عکس: EDUARDO SOTERAS / خبرگزاری فرانسه / گتی)

دفتر ابی گفت مقامات در حال توزیع کمک در مناطق تحت کنترل دولت فدرال در Tigray هستند. چهار اردوگاه برای آوارگان در حال تأسیس بود.

در بیانیه ای آمده است: “این کمک های بشردوستانه اکنون با افتتاح مسیر دسترسی انسان دوستانه که تحت نظارت وزارت صلح مدیریت می شود ، بیشتر تقویت می شود.”

کاترین سوزی ، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اتیوپی ، به این موضوع گفت رویترز او هیچ اطلاعاتی در مورد چنین مسیر دسترسی نداشت.

تقریباً 43000 پناهنده اتیوپیایی به سودان گریخته اند ، اما آمار عبور از حدود 2700 در روز به 700 نفر در روز چهارشنبه کاهش یافته است.

پناهجویانی که به سودان فرار می کنند

به گفته دو منبع بشردوستانه ، پناهجویانی که در روزهای اخیر وارد شده اند گفته اند که بسیاری از آنها اکنون در مرز بازداشت شده اند. دو منبع دیپلماتیک گفتند که بلافاصله مشخص نشده است که چه کسی مسئول جلوگیری از آنها است.

سوزی گفت: “تا آنجا که ما می دانیم ، مرز باز است.”

ابی می گوید که پناهندگان از بازگشت استقبال می کنند. یک امدادگر در گذرگاه همدایت در سودان گفت که چهارشنبه سربازان اتیوپی دیده می شوند که “فریاد می کشند” به پناهندگان که بازگشت آنها امن است.

امداد اسلامی گفت که پناهندگان ممکن است ظرف چند روز کم شود.

السدیگ النور ، مدیر امور امداد اسلامی در سودان ، گفت: “ما شاهد بسیاری از افراد مبتلا به سوnut تغذیه هستیم ، از جمله زنان باردار و مادران تازه سو mal تغذیه شده که سعی در شیر دادن به نوزادان خود دارند.”

“از اهداف نظامی دور شوید”

انتظار می رود فرستادگان صلح آفریقا که به اتیوپی فرستاده شده بودند ، روز جمعه با ابی دیدار کنند ، دو منبع دیپلماتیک گفتند (عکس: EDUARDO SOTERAS / خبرگزاری فرانسه)

ابی ، که سال گذشته به دلیل پایان دادن به درگیری طولانی مدت با اریتره ، جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد ، از مردم مکله خواست “خلع سلاح شوند ، در خانه بمانند و از اهداف نظامی دوری کنند”.

یک منبع دیپلماتیک گفت TPLF “افراد زیادی را در مکل بسیج کرده است. آنها در حال حفاری سنگر هستند و همه دارای AK47 هستند. “

کارشناسان می گویند نیروهای تیگرایان انبارهای زیادی از تجهیزات نظامی دارند و تعداد آنها تا 250 هزار نفر است.

دو منبع دیپلماتیک گفتند که انتظار می رود فرستادگان صلح آفریقا که به اتیوپی فرستاده شده بودند ، روز جمعه با ابی دیدار کنند.

این درگیری ها دولت فدرال اتیوپی را در برابر TPLF قرار می دهد که تا زمان به قدرت رسیدن ابی دو سال پیش بر این کشور سلطه داشت.

ابی رهبران Tigrayan را به شروع جنگ با حمله به نیروهای فدرال متهم می کند. Tigrayans ، که حدود 6 درصد از جمعیت اتیوپی را تشکیل می دهند ، می گویند که دولت وی آنها را به حاشیه رانده است.

تخریب گسترده

پیش از این تصور می شود هزاران نفر جان خود را از دست داده اند و تخریب گسترده ای در اثر بمباران هوایی و نبردهای زمینی رخ داده است. موشک های TPLF به پایتخت همسایگی اریتره برخورد کرده اند.

دانیل بکله ، رئیس کمیسیون حقوق بشر اتیوپی منصوب شده توسط دولت ، گفت: “اکنون ، در این مرحله از درگیری ، احتیاط شدید برای جلوگیری از آسیب های غیرنظامی از اهمیت بیشتری برخوردار است”.

گزارش از عمر محمد ، در آدیس آدابا ، برای رویترز