آیات 1 تا 60 یوسف – تفسیر نور

همین همان چیزی بود که در فیلم حضرت یوسف ساخته مرحوم سلحشور دقیقاً نشان داده می شد که حضرت یوسف از زد خورد حیاتی زلیخا اجتناب نمودند و هنگامی که فرارو گریز میکردند قفلها برای او باز میشد. برخی گفتهاند منظور از دلیل همین بود که قفل درهای بسته گشوده شد. البته من از او دست برنخواهم داشت تا آنکه به امری که میگویم فعالیت کند، وگرنه حتماً به زندان دچار خواهد شد و از ذلیلشدگان خواهد بود. عفت و عصمت حضرت یوسف در قرآن به صراحت Asadi yousef ابلاغ شده است. منزلت حضرت یوسف در پیشگاه خداوند، زیاد بالا بوده می باشد و حضرت یوسف، روح ایمانی عظیمی داشتند که قرآن او را از بندگان مخلص قلمداد میکند. خداوند به او وحی فرمود که: تو خویش زندان را انتخاب کردی، بعد از آن که گفتی: پروردگارا! حضرت یوسف نیز تصمیم گرفت علیه به مثل کند، البته سپس که عامل خدا خود را دید از این فعالیت منصرف شد و فرارو گریز کرد. فرزندان یعقوب مراقب چاه بودند ببینند چه بر سر یوسف مى آید تا آن که کاروانى بر سر چاه آمده افسر سقایت خود را روانه کردند تا از چاه آب بکشد، وقتى دلو خود را به قعر چاه سرازیر کرد، یوسف خویش را به دلو بند کرده از چاه خارج آمد کاروانیان فریاد خوشحالیشان بلند شد که ناگهان فرزندان یعقوب نزدیکشان آمدند و داعیه کردند که همین بچه برده ایشانست و سپس بناى معامله را گذاشته به بهاى چندین درهم اندک فروختند. بهعلاوه؛ از نسل بخش اعظمی از پیامبران؛ نظیر حضرت عیسی(ع) و احتمالاً حضرت موسی(ع) پیامبری نیامده و این دلیل بر نقص یک پیامبر نیست، ولی در طرف مقابل، اینکه بسیاری از پیامبران از نسل یک پیامبر؛ نظیر ابراهیم و یعقوب باشند، در راستای ردهبندی پیامبران، امتیازی – و فقط یک امتیاز – برای آن‌ها به شمار میآید، خداوند میفرماید: «برخى از آن پیامبران را بر برخى دیگر برترى بخشیدیم. ـ «همّ» که به عبارتی قصد و اراده باشد، دربارة زلیخا، تصمیم جدی او بر کامجویی از یوسف بود؛ و «همّ» یوسف هم همان بود در صورتی که همّی شکل میگرفت؛ در حالی که اخلاص درونی (برهان پروردگار) به دادش رسیده و به خودداری و نجات او سبب شده است. البته همین اهتمام، به معنای تصاحب نیست. امروز بر شما هیچ گناهی وجود ندارد و من شما را سرزنش نمیکنم، آفریدگار شما را میآمرزد. تمام ماجرا حضرت یوسف از نخست تا نقطه نهایی پُر از نکته ها تربیتی و درس آموز است البته در اینجا زمان پرداختن به تمامی آنان نیست. «هَمَّتْ بِهِ» را بعضا اینگونه معنی کردهاند که زلیخا چون یوسف را برده خود میدانست، تصمیم گرفت که کلیدی زور و کتک زدن او را وادار به کاری کند که خود میخواست.