دیدار وزیر امور خارجه آمریکا از شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری تأیید می کند

وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو اولین دیپلمات برتر آمریکایی شد که از شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری اشغال شده بازدید می کند زیرا وزارت امور خارجه در یک تغییر عمده سیاست اعلام کرد محصولات از شهرک ها می توانند برچسب “ساخت اسرائیل” داشته باشند.

این دو حرکت نشان دهنده پذیرش شهرک های اسرائیلی توسط دولت ترامپ است که فلسطینی ها و بیشتر جامعه جهانی آن را نقض قوانین بین المللی و مانع اصلی صلح می دانند.

پمپئو همچنین اعلام کرد که ایالات متحده جنبش تحریم بین المللی به رهبری فلسطین علیه اسرائیل را “ضد یهود” معرفی کرده و هر گروهی را که در آن شرکت می کنند از دریافت بودجه دولتی منع می کند. بلافاصله مشخص نبود که چه گروه هایی تحت تأثیر این اقدام قرار خواهند گرفت.

اعلامیه های پمپئو عمدتاً نمادین بود و می تواند توسط دولت آینده جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ، که قول داده است رویکردی یکدست تر نسبت به اسرائیل و فلسطینی ها داشته باشد ، تغییر دهد. با این وجود ، آنها روابط عمیق بین دولت ترامپ درحال خروج و دولت تندرو بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را نشان دادند.

وزیر امور خارجه ، مایک پمپئو ، در مرکز ، در جریان جلسات توجیهی امنیتی در کوه بنتال در جولان ، مشرف به اسرائیل ، مشرف به مرز اسرائیل و سوریه ، گوش می دهد (عکس: AP)

“ایالات متحده در کنار اسرائیل ایستاده است”

پمپئو در یک پست توئیتری بازدید خود را از کارخانه شراب سازی Psagot واقع در یک شهرک در نزدیکی اورشلیم تأیید کرد ، که به دلیل قدردانی از مواضعش در شهرک ها ، سال گذشته قرمز رنگ مخلوط شده برای منشی را منتشر کرد. خبرنگاران مجاز به همراهی وی نبودند.

وی در توییتی نوشت: “امروز از ناهار در کارخانه شراب سازی Psagot لذت ببرید.” “متاسفانه ، Psagot و سایر مشاغل مورد هدف تلاشهای مخرب اتحادیه اروپا قرار گرفته اند که تحریم شرکتهای اسرائیلی را تسهیل می کند. ایالات متحده در کنار اسرائیل ایستاده است و هیچ نوع مشروعیت زدایی را تحمل نخواهد کرد. “

اتحادیه اروپا ، مانند اکثر کشورهای جهان ، با شهرک سازی اسرائیل مخالف است و می خواهد واردات از سرزمین اشغالی را برچسب گذاری کند.

پمپئو بعداً از ارتفاعات جولان ، فلات استراتژیک اسرائیل که در جنگ خاورمیانه 1967 از سوریه تصرف و بعداً ضمیمه شد ، دیدن کرد. دولت ترامپ سال گذشته در فاصله بین بقیه جامعه بین المللی ، این سرزمین را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت شناخت.

“/>

ادامه مطلب

سیاست های بایدن: معنای ریاست جمهوری وی برای بقیه جهان از تجارت چین تا روسیه چیست

گابی اشکنازی وزیر امور خارجه اسرائیل و آویگدور کهالانی ، ژنرال بازنشسته اسرائیلی مشهور به رهبری نیروهای اسرائیلی علیه حمله تانک های سوریه در جنگ خاورمیانه 1973 به پمپئو پیوستند.

پمپئو گفت: “شما نمی توانید اینجا بایستید و به آنچه در آن طرف مرز است خیره شوید و آنچه را كه روسای جمهور قبلی از انجام آن امتناع كرده اند را انكار كنید. “این بخشی از اسرائیل و قسمت مرکزی اسرائیل است.”

پمپئو پیشتر اعلام کرده بود که ایالات متحده جنبش تحریم به رهبری فلسطین را “یهودستیزی” قلمداد کرده و حمایت دولت از هر سازمان دیگری را که در آن شرکت می کند قطع می کند ، اقدامی که می تواند کمک مالی به گروه های حقوق بشری فلسطینی و بین المللی را انکار کند.

پامپئو با اشاره به جنبش تحریم ، تحریم و تحریم گفت: “ما مبارزات جهانی و ضد اسرائیلی BDS را یهودستیزی خواهیم دانست.”

وی گفت ، “ما بلافاصله گامهایی را برای شناسایی سازمانهایی كه درگیر عمل BDS نفرت انگیز هستند برداشته و حمایت دولت آمریكا از چنین گروههایی را پس می گیریم” ، و افزود كه همه ملتها باید “جنبش BDS را برای سرطان موجود تشخیص دهند.”

وزیر خارجه ایالات متحده مایک پمپئو از جلسه توجیهی امنیتی در کوه بنتال در بلندی های جولان تحت اشغال اسرائیل خارج شد (عکس: رویترز)

تحریم جنبش BDS

سازمان دهندگان BDS جنبش خود را به عنوان روشی غیر خشونت آمیز در اعتراض به سیاست های اسرائیل در قبال فلسطینیان با الگو گرفتن از کارزاری که به پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی کمک کرد ، عنوان کردند. این جنبش در طی سالهای گذشته ، به ویژه در دانشگاه ها و با هنرمندان و سرگرمی ها ، موفقیت محدودی داشته است ، اما هیچ تاثیری بر اقتصاد اسرائیل نداشته است.

اسرائیل BDS را حمله به موجودیت خود می داند و اظهارات برخی طرفداران را متهم می کند تا آن را به یهود ستیزی متهم کنند ، اتهاماتی که توسط برگزارکنندگان تکذیب شد.

در بیانیه ای ، جنبش BDS با رد “همه انواع نژادپرستی ، از جمله نژادپرستی ضد یهود” ، آمریكا و اسرائیل را به تلاش برای خاموش كردن حمایت از حقوق فلسطین متهم كرد.

“/>

ادامه مطلب

برنامه های اسرائیل برای الحاق بخشهایی از کرانه باختری خسارت ناگفته ای وارد خواهد کرد

در این بیانیه آمده است: “جنبش BDS برای آزادی ، عدالت و برابری فلسطین در کنار همه کسانی است که برای جهانی با عزت تر ، عادلانه و زیبا تلاش می کنند.” “با بسیاری از شرکای خود ، ما در برابر این تلاش های مک کارتیت برای ارعاب و زورگویی مدافعان حقوق بشر فلسطینی ، اسرائیلی و بین المللی مقاومت خواهیم کرد تا آپارتاید اسرائیلی و استعمار مهاجران را به عنوان سرنوشت قبول کنند.”

مشخص نبود چه سازمان هایی در معرض از دست دادن بودجه قرار می گیرند. اسرائیلی ها گروه های بین المللی مانند دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل را به حمایت از BDS متهم کردند ، اتهاماتی که آنها رد می کنند.

دیده بان حقوق بشر ، که مدیر محلی آن سال گذشته به دلیل اظهارات گذشته در مورد حمایت از BDS از اسرائیل اخراج شد ، خواستار تحریم اسرائیل نیست اما از شرکت ها می خواهد که از تجارت در شهرک های کرانه باختری جلوگیری کنند ، زیرا این امر آنها را در نقض حقوق بشر شریک می کند. عفو درمورد جنبش تحریم موضعی نمی گیرد.

اریک گلدشتاین ، سرپرست خاورمیانه و آفریقای شمالی در دیده بان حقوق بشر ، گفت: “دولت ترامپ با مساوی کردن آن با حمایت صلح آمیز از تحریم ها ، مبارزه مشترک علیه آزار یهودستیزی را تضعیف می کند.”