کشته شدن مغز متفکر هسته ای ایران با خروج ترامپ خطر مقابله را به وجود می آورد

محتوای مقاله ادامه داشت

‘آن نام را به خاطر بسپار’

فخری زاده مشخصات عمومی نداشت ، اما تصور می شد که رئیس آن چیزی است که ناظر هسته ای سازمان ملل و سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند یک برنامه هماهنگ شده سلاح های هسته ای در ایران است که در سال 2003 از قفل خارج شد.

وی تنها دانشمند ایرانی بود که در “ارزیابی نهایی” آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2015 “س questionsالات نهایی” درباره برنامه هسته ای ایران نامگذاری شد. در گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای آمده است که وی بر فعالیت های “در حمایت از بعد نظامی احتمالی برنامه هسته ای (ایران)” نظارت داشت.

وی در سخنرانی نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در سال 2018 که ایران را به ادامه جستجوی سلاح هسته ای متهم می کرد ، شخصیتی اصلی بود.

در آن زمان نتانیاهو با نمایش عکس نادری از او در سرسره ، گفت: “آن اسم را بخاطر بسپار ، فخری زاده”.

مایکل مولروی ، یک مقام ارشد پنتاگون در اوایل دولت ترامپ ، گفته بود که کشته شدن فخری زاده برنامه هسته ای ایران را عقب می اندازد و سطح هشدار باید بلافاصله در کشورهایی که ایران می تواند تلافی کند ، افزایش یابد.

شیخ نعیم قاسم ، معاون رهبر حزب الله لبنان ، مورد حمایت ایران ، در مصاحبه با تلویزیون المنار “حمله شنیع” را به “کسانی که توسط آمریکا و اسرائیل حمایت می شوند” مقصر دانست و گفت که پاسخ به دست ایران است.

در ماه های آخر ریاست جمهوری ترامپ ، اسرائیل با کشورهای عربی خلیج فارس که خصومت خود را نسبت به ایران مشترکاً صلح می کنند ، صلح می کند.

در اوایل این هفته ، نتانیاهو به عربستان سعودی سفر کرد و با ولیعهد خود دیدار کرد ، یک مقام اسرائیلی گفت ، در اولین سفر تایید شده رهبر اسرائیل به طور علنی. رسانه های اسرائیلی گفتند که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده به آنها پیوست.