واکنش رژیم به مرگ محسن فخری زاده – و معنی آن برای جو بایدن چیست

ترور در روز روشن مردی که توسط جاسوسی غربی به عنوان سنجاق برنامه پنهان سلاح هسته ای ایران تلقی می شود ، بار دیگر روابط تهران و مخالفانش را به بحران و رویارویی می کشاند.

ایران چگونه پاسخ خواهد داد؟

وقتی صحبت از سخنان جنگ طلبانه می شود ، رژیم ایران شکل قابل ملاحظه ای برای تهدید وخیم ترین عواقب آنهایی را که مسئول اقدام علیه آن هستند ، تهدید می کند.

مرگ محسن فخری زاده نیز از این قاعده مستثنی نبود ، و یك دستیار ارشد رهبر عالی كشور ، آیت الله علی خامنه ای ، این كشتار را عملی برای ایجاد “جنگی كامل” توصیف كرد. حسین دهقان افزود: ما مانند صاعقه بر روی قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و آنها را از عمل خود پشیمان خواهیم کرد.

تهران روشن كرد كه اسرائیل و ایالات متحده را مسئول اصلی تیراندازی به دانشمند قدرتمند می داند. در عین حال ، مقابله به مثل مستقیم علیه هر یک از کشورها ، و به ویژه آمریکا ، بعید است.

“/>

ادامه مطلب

ترور ایران: محسن فخری زاده ، دانشمند هسته ای ، در حمله ای در حوالی تهران کشته شد

رژیم ایران می داند که هرگز نمی تواند در جنگ تیراندازی همه جانبه با واشنگتن پیروز شود. اما تلاش هایش برای ضربه زدن به هر یك از كشورها ، به ویژه در حیاط خانه خود یا با تاكتیك مورد احترام در زمان استقرار پروكسی ، به احتمال زیاد تشدید خواهد شد.

از جمله انتقام جویی های احتمالی در دسترس تهران می توان به اقدام مستقیم در خلیج فارس علیه حمل و نقل تجاری و استفاده از نیابتی هایی مانند شورشیان حزب الله یا یمن برای انجام حملات به اهداف از تاسیسات نفتی سعودی تا اهداف نظامی آمریکا یا اسرائیل اشاره کرد.

میزان احتمالی درگیری آمریکا چقدر است؟

دونالد ترامپ شکست انتخابی خود را به جو بایدن قبول نکرده است (عکس: خبرگزاری فرانسه / گتی)

اگر عوامل اسرائیلی مسئول عملیات کشتن فخری زاده بودند ، بعید به نظر می رسد بدون حداقل تأیید واشنگتن – در این مورد دولت ترامپ در روزهای مرگ خود عمل کرده باشند.

گفته می شود که رئیس جمهور ترامپ پس از شکست در انتخابات این ماه باید از حمله مستقیم به ایران منصرف شود. بسیاری از ناظران بر این باورند که کاخ سفید در واقع یک استراتژی برای وارد کردن حداکثر آسیب به رژیم ایران در پیش گرفته است و با این کار جو بایدن رئیس جمهور منتخب برای دستیابی به روابط صلح با تهران را غیرممکن می کند.

بنابراین ، این چقدر زندگی را برای جو بایدن سخت می کند؟

رئیس جمهور منتخب جو بایدن (عکس: AP Photo / Carolyn Kaster)

رئیس جمهور منتخب اعلام کرده است که مایل است ایالات متحده را به توافق امضا شده بین قدرتهای پیشرو و ایران برگرداند تا بلند پروازی های هسته ای خود را کاهش داده و برخی از تحریم های اقتصادی را که هم اکنون موانع اقتصاد کشور است ، لغو کند ، تا زمانی که تهران به انطباق کامل برسد .

در قلب هر توافق مجدد هدف این است که اطمینان حاصل شود ایران به اندازه کافی اورانیوم بسیار غنی شده برای ساخت بمب هسته ای ندارد.

اسرائیل و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی ترجیح می دهند واشنگتن خارج از توافق باقی بماند و در نتیجه تحریم های خفه کننده را حفظ کند.

یک تاکتیک احتمالی ایرانی ممکن است این باشد که به تلافی نمادین مرگ فخری زاده رضایت داده و هرچه بیشتر از این چشم پوشی کنید ، همانطور که تهران شاهد آن خواهد بود ، تحریک تا زمانی که آقای بایدن در دفتر بیضی نصب شود تا ببیند چه نوع معامله ای ممکن است انجام شود.

بعدی کیست؟

اگر ، همانطور که برخی تصور می کنند ، به سرویس مخوف اسد اسرائیل موساد کارت عادی داده شده است تا دانشمندان برجسته هسته ای ایران را هدف قرار دهد در حالی که آقای ترامپ در سمت خود باقی است ، ترورهای بعدی را نمی توان منتفی دانست.

از سال 2010 حداقل 5 دانشمند ارشد هسته ای ایران در حملات کشته یا زخمی شده اند. در سال 2018 ، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل ، با استفاده از تئاتر یک انبار مواد دزدیده شده را که به گفته وی تاریخ جاه طلبی های هسته ای ایران و کسانی که پشت آن قرار دارند ، آشکار کرد. وی فخری زاده را نام برد و افزود: “این نام را به خاطر بسپارید.”