معترضین تایلند از شاه ماها واجیرالونگ کورن می خواهند که از کنترل ثروت سلطنتی دست بکشد

هزاران معترض از شاه تایلند Maha Vajiralongkorn خواسته اند که از کنترل ثروت سلطنتی خود که ده ها میلیارد دلار ارزش دارد ، صرف نظر کند.

معترضین در خارج از مقر بانک تجارت سیام ، بزرگترین بانک تایلند ، تظاهرات کردند که در آن 23 درصد سهام پادشاه با ارزش بیش از 2.3 میلیارد دلار (17.1 میلیارد پوند) وی را به بزرگترین سهامدار تبدیل می کند.

در یکی از بنرهای اعتراض آمده بود: “مردم سرمایه های ملی را از شاه پس می گیرند.”

این تظاهرات آخرین اعتراضاتی بود که ماهها معطوف به سلطنت بود.

“بیشتر پاسخگو”

پادشاه تایلند Maha Vajiralongkorn ، چپ و ملکه سوثیدا (عکس: AP Photo / Rapeephat Sitichailapa)

معترضین به دنبال این هستند که پادشاه تحت قانون اساسی و همچنین تغییر دادن تغییراتی که به وی امکان کنترل شخصی برخی از واحدهای ارتش و ثروت سلطنتی را می دهد ، پاسخگو باشند.

دولت تایلند برای تأمین مالی سلطنت در سال جاری بیش از 1 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است ، علی رغم این واقعیت که پادشاه ماها واجیرالونگ کورن با دارایی تقریبی 40 میلیارد دلار یکی از ثروتمندترین حاکمان جهان است. این ثروت قبلاً به ولیعهد تعلق داشت – نهاد ، نه حاکم – اما وجیرالونگ کورن در سال 2018 کنترل کیف شخصی را به دست گرفت.

هنگامی که Vajiralongkorn در سال 2019 رسماً تاج گذاری شد ، سه سال پس از مرگ پدر ، به پادشاه جدید راما X به عنوان نام رسمی خود داده شد. اما در میان کسانی که از سلطنت خود ناراضی هستند ، پادشاه نام دیگری دارد – آلمانی – زیرا در ده سال گذشته وجیرالونگ کورن در آلمان زندگی می کند ، حدود 9000 مایلی دور از پادشاهی خود.

بر اساس گزارش رسانه های آلمان ، همزمان با شدت گرفتن همه گیر در تابستان ، پادشاه رامای 68 ساله خود را در هتلی مجلل در کوه های آلپ باواریا که کاملاً برای خودش ، خادمان و یک زن با مزدور اجاره ای اجاره شده بود ، اسکان داد. به هتل مجوز ویژه ای برای میزبانی از پادشاه و اطرافیان وی داده شد حتی دیگر هتل های آلمان به دلیل بیماری همه گیر مجبور به تعطیلی شدند.

از آنجا که بیماری همه گیر در تایلند باعث مشکلات مالی شده است ، تضاد مالیات دهندگان پادشاه با تأمین مالی سبک زندگی شگفت انگیز در برابر قفل سختگیرانه این کشور انتقادات شدیدتری نسبت به وی داشت.

تابو

معترضین با انتقاد از پادشاه تابوی دیرینه را شکسته و در نتیجه احضار پلیس برای بسیاری از مشهورترین رهبران اعتراض به اتهامات لیسه باشکوه یا توهین به سلطنت ، که می تواند به معنای حداکثر 15 سال زندان باشد.

Parit Chiwarak ، در میان کسانی که به اتهام توهین سلطنتی روبرو هستند ، گفت: “میلیون ها خانواده در حال مبارزه هستند ، بنابراین چگونه می توانیم پول مالیات دهندگان خود را فقط به یک خانواده بدهیم تا هزینه تجملی داشته باشد؟”

ارزش کل دارایی های سلطنتی به صورت عمومی اعلام نشده است ، اما ارزش آن بیش از 30 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

آخرین اعتراض پس از احداث موانع محاصره ای کانتینرهای حمل و نقل و سیم ریش تراش در اطراف اداره املاک تاج ، که دارایی های سلطنتی را مدیریت می کند و محل تجمع اولیه آن در آنجا برنامه ریزی شده بود ، به مقر بانک رسید.

رئیس 28 ساله ، یکی از معترضین ، گفت: “سهام SCB نباید به پادشاه بلکه به وزارت دارایی تعلق داشته باشد ، بنابراین می توان از سود سهام برای توسعه کشور استفاده کرد.”

اعتراضات ادامه دارد

از زمان آغاز اعتراضات کاخ هیچ توضیحی نداده است ، اما هنگامی که اخیراً از پادشاه در مورد معترضان س askedال شد وی گفت که آنها “همه یکسان” هستند.

برخی از منتقدان پادشاه پس از احضار به اتهام توهین به سلطنت ، كه نخست وزیر پرایوت چان اوچا در ژوئن گفته بود به درخواست پادشاه استفاده نمی شود ، این سخنان را با تمسخر نقل كردند.

گروه های بین المللی حقوق بشر استفاده از این اتهامات را محکوم کردند. منابع پلیس گفتند 15 رهبر اعتراض با این اتهامات روبرو شده اند که باید تا پایان ماه آنها را بپذیرند.

از ماه ژوئیه ، معترضین خواستار برکناری پرایوت ، رهبر سابق حکومت نظامی بودند. آنها او را به مهندسی انتخابات سال گذشته متهم می کنند تا قدرت را که در کودتای 2014 به دست گرفت ، حفظ کند. او می گوید رای گیری عادلانه بوده است.