محسن فخری زاده ، دانشمند هسته ای ، در حمله ای در حوالی تهران کشته شد

به گزارش رسانه های دولتی ، محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی در حمله ای در خارج از تهران کشته شد.

آقای فخری زاده روز جمعه بر اثر جراحات وارده در پی حمله به آبسرد ، در شهرستان دماوند ، در بیمارستان درگذشت.

وی در خارج از کشور به عنوان یکی از چهره های برجسته در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به طور گسترده ای دیده می شد ، اما ایران دخالت وی را انکار کرد.

وزیر خارجه ایران گفت احتمالاً اسرائیل در این قتل دست داشته است ، اگرچه هیچ مدرکی ارائه نکرد.

محمد جواد ظریف در توئیتی نوشت: “این بزدلی – با نشانه های جدی نقش اسرائیل – نشان دهنده جنگ افروزی ناامیدانه مجرمان است.” “ایران از جامعه جهانی – و به ویژه اتحادیه اروپا – می خواهد كه به دو استاندارد شرم آور خود پایان دهند و این عمل ترور دولتی را محكوم كنند.”

واضح است که این رویداد در هفته های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا ، تنش میان ایران و ایالات متحده را تشدید خواهد کرد.

یکی از مقامات دفتر گفت که دفتر نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در مورد گزارش این حمله توضیحی نداد. پنتاگون نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

مقامات ایران خشونت را تهدید می کنند

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو به صفحه ای با تصویری از محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران در طی یک کنفرانس خبری در سال 2018 اشاره می کند (عکس: رویترز)

به گفته رسانه های دولتی ، قاتلان مسلح به ماشین آقای فخری زاده در آبسرد شلیک کرده بودند. عکس ها و فیلم هایی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است ، یک سدان نیسان را نشان می دهد که دارای سوراخ های گلوله از شیشه جلو و خون جمع شده در جاده است.

خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم گفت: “تروریست ها قبل از شلیک به وسیله نقلیه حامل آقای فخری زاده و محافظانش در کمین خارج از پایتخت ، یک ماشین دیگر منفجر کردند.”

هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت حمله را بر عهده نگرفت. با این حال ، رسانه های ایرانی همه علاقه ای را نشان دادند که آقای نتانیاهو قبلاً به آقای فخری زاده نشان داده بود.

مشاور نظامی آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران قول داد که علیه قاتلان آقای فخری زاده اعتصاب کند. حسین دهقان ، یک فرمانده نظامی ، در توییتر خود نوشت: “ما به قاتلان این شهید مظلوم رعد و برق خواهیم زد و آنها را از عمل خود پشیمان خواهیم کرد.”

“متأسفانه ، تیم پزشکی موفق به احیای مجدد نشد [Mr Fakhrizadeh]و دقایقی پیش ، این مدیر و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به مقام رفیع شهادت نائل شدند. “نیروهای مسلح ایران در بیانیه ای که توسط رسانه های دولتی حمل شده است ، گفتند.

فخری زاده متهم به ارتباط با اسلحه شد

کشورهای غربی مدتهاست که آقای فخری زاده را به عنوان رهبر برنامه پنهان بمب اتمی متوقف شده در سال 2003 توصیف می کنند ، اسرائیل و ایالات متحده تهران را متهم کرده اند که به طور مخفیانه آن را بازیابی می کند. ایران مدتهاست که تلاش برای سلاح سازی انرژی هسته ای را انکار کرده است.

آقای فخری زاده تنها دانشمند ایرانی بود که در “ارزیابی نهایی” آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2015 درباره س questionsالات باز در مورد برنامه هسته ای ایران نامگذاری شد.

تنش موجود با دونالد ترامپ

آقای ترامپ بارها ایران را به جستجوی مخفیانه سلاح هسته ای متهم کرده است. رئیس جمهور مستعفی قبلاً ایالات متحده را از توافقی خارج كرد كه تحت آن تحریم های ایران در ازای محدودیت برنامه هسته ای آن لغو شد. رئیس جمهور منتخب جو بایدن گفته است که آن را احیا می کند.

یک مقام آمریکایی اوایل ماه جاری تأیید کرد که آقای ترامپ طرحی را برای حمله احتمالی به ایران از دستیاران نظامی خواسته است اما در آن زمان علیه آن تصمیم گرفته است.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس بین المللی انرژی هسته ای) گفته است كه آقای فخری زاده بر فعالیت های “در حمایت از بعد نظامی احتمالی برنامه هسته ای (ایران)” در اصطلاح برنامه AMAD نظارت داشته است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بناژمین نتانیاهو در سخنرانی خود در سال 2018 که ایران را به ادامه جستجوی سلاح هسته ای متهم کرد ، گفت که آقای فخری زاده هنوز در وزارت دفاع ایران برای “پروژه های ویژه” کار می کند.

آقای نتانیاهو در آن زمان گفت: “آن اسم را بخاطر بسپار ، فخری زاده”.

این قتل درست چند روز قبل از 10 سالگرد کشته شدن مجید شهریاری دانشمند هسته ای ایران رخ داده است که تهران نیز آن را به گردن اسرائیل انداخت. این کشتارهای هدفمند در کنار ویروس به اصطلاح استاکس نت صورت گرفت که گمان می رود یک موجود اسرائیلی و آمریکایی باشد و سانتریفیوژهای ایران را نابود کرد.

گزارش اضافی از رویترز