آخرین پیش بینی به عنوان طوفان گرمسیری دسته 5 نیکاراگوئه و هندوراس را تهدید می کند

توفان یوتا روز دوشنبه به وضعیت رده 5 رسید زیرا تهدیدی برای “فاجعه” برای مناطقی از آمریکای مرکزی است که از یک فصل طوفان بی سابقه رنج می برند.

مقامات نیکاراگوئه و هندوراس در تلاش بودند تا با نزدیک شدن به طوفان گرمسیری هزاران نفر را تخلیه کنند ، انتظار می رود این حمله دوشنبه شب به زمین بخورد.

وزش باد و باران های یوتا قبلاً یکشنبه شب در منطقه احساس شده بود ، اما با نزدیک شدن به سرزمین اصلی آمریکای مرکزی از طریق غرب کارائیب ، قدرت آن به سرعت افزایش یافت.

“/>

ادامه مطلب

دسته های طوفان: مقیاس Saffir-Simpson چیست و طوفان فلورانس اکنون چقدر قدرتمند است؟

مسیر طوفان یوتا چیست؟

طوفان روز یکشنبه به وضعیت طوفان رسیده بود و صبح روز دوشنبه به یک طوفان خطرناک گروه 4 تبدیل شد ، قبل از اینکه به سرعت به گروه 5 برسد ، حداکثر در مقیاس Saffir-Simpson.

حداکثر وزش باد پایدار آن با نزدیک شدن به زمین پس از دامن زدن به جزایر سان آندرس و پراودنسیا کلمبیا ، توسط مرکز ملی طوفان آمریکا 160 مایل در ساعت (260 کیلومتر در ساعت) اندازه گیری شد.

پیش بینی می شود که یوتا در شمال نیکاراگوئه ، هندوراس ، گواتمالا و جنوب بلیز تا 16 اینچ باران ببارد و در نقاط جدا شده تا 30 اینچ باران داشته باشد.

با نزدیک شدن توفان در نیکاراگوئه تخلیه ها انجام می شد (عکس: خبرگزاری فرانسه / گتی)

مرکز طوفان همچنین هشدار داد که کاستاریکا و پاناما نیز ممکن است باران شدید و جاری شدن سیل را تجربه کنند ، در حالی که السالوادور – که پیش بینی می شود اثرات یوتا را در سه شنبه و چهارشنبه احساس کند – “هشدار قرمز” اعلام کرد ، تعلیق مدرسه و فعال کردن بودجه اضطراری.

مرکز تخلیه در اطراف مناطق کم ارتفاع در اطراف هندوراس و مرز مشترک نیکاراگوئه ، محتمل ترین مکان برای فرود طوفان است.

بر اساس برنامه جهانی غذا ، مقامات هندوراس اعلام کردند که در حال آماده سازی برای ورود Iota هستند که 80000 نفر را تخلیه می کنند ، همان تعداد در نیکاراگوئه در معرض خطر است.

یوتا سی امین طوفان بی سابقه یک طوفان آتلانتیک است که از رکورد قبلی سال 2005 در 28 سال گذشته پیشی گرفته است – پایان رسمی این فصل دوشنبه 30 نوامبر است.

(عکس: خبرگزاری فرانسه / گتی)

طوفان یوتا در فصل طوفان رکورددار اتا را دنبال می کند

مسیر آن با توجه به نحوه تخریب منطقه توسط طوفان اتا در کمتر از دو هفته پیش نگران کننده است.

اتا به عنوان طوفان دسته 4 به نیکاراگوئه برخورد و حداقل 120 نفر را کشت زیرا باران سیل آسا باعث جاری شدن سیل و لغزش گل و لای در مناطقی از آمریکای مرکزی و مکزیک شد.

طوفان سپس در سراسر کوبا ، فلوریدا کیز و اطراف خلیج مکزیک پیچید و قبل از اینکه دوباره به ساحل نزدیک Cedar Key ، فلوریدا بپیچد ، و از فلوریدا و کارولینا سرازیر شود.

مقامات هشدار دادند كه خطر Iota بسیار زیاد است زیرا احتمالاً مناطقی را كه باران های سیل آسا باعث اشباع خاک از آب شده و بیشتر در معرض رانش زمین و سیل قرار دارد ، درگیر خواهد کرد.

تئونلا وود ، شهردار شهرداری بروس لاگونا هندوراس گفت: “روستاهایی وجود دارد که می تواند از خود محافظت کند یا خود را نجات دهد ، اما دیگران نمی توانند با این فاجعه کنار بیایند.” “بزرگترین مشکلی که در حال حاضر داریم این است که ما نداریم سوخت برای ادامه تخلیه افراد. “

مناطقی که توسط طوفان یوتا تهدید می شوند ، قله اتا را خسته می کنند (عکس: گتی)

داگلاس اسپینال ، رئیس خدمات اورژانس در پورتو لمپیرا در نزدیکی ، گفت که کمبود سوخت ناشی از تلاش های تخلیه و نجات در طوفان قبلی است.

در بیلوی ، یک شهر ساحلی نیکاراگوئه که سنگینی اتا را نیز متحمل شده است ، مردم محلی نگرانی خود را مبنی بر اینکه خانه هایشان در برابر یوتا ایستادگی نمی کنند پس از اثرات اولیه آن در یکشنبه شب احساس شد ، ابراز داشتند. تلویزیون محلی مردم را با قایق های چوبی ، حامل کودکان خردسال و همچنین سگ و مرغ ، نشان می داد.

برنامه جهانی غذا اعلام كرد كه میلیون ها نفر در آمریكای میانه به دنبال اتا به فوریت به كمك غذایی احتیاج دارند و تقریباً 300 تن غذا به روستاهای آسیب دیده نیكاراگوئه منتقل كرده است.

گزارش اضافی از رویترز و پنسیلوانیا