رئیس جمهور ایران قول داد که به دلیل کشتن دانشمند هسته ای تلافی کند

رهبر معظم ایران قول داد که روز جمعه قتل دانشمند برتر هسته ای این کشور را تلافی کند.

آیت الله علی خامنه ای مقصر این قتل را به گردن اسرائیل انداخت و متعهد شد كه كار محسن فخری زاده را كه به اعتقاد دولت های غربی و اسرائیلی طراح یك برنامه مخفی ایرانی برای ساخت اسلحه است ، ادامه دهد.

فخری زاده روز جمعه در کمین افراد مسلح در حوالی تهران قرار گرفت. وی در آنجا درگذشت و به سرعت به بیمارستان منتقل شد.

خامنه ای ، مقام ارشد ایران ، در توئیتر گفت که مقامات ایرانی باید وظیفه “پیگیری این جنایت و مجازات عاملان آن و افرادی که آن را فرماندهی کرده اند” را بپذیرند.

اسرائیل در حالت آماده باش

این شعارها تهدید به رویارویی جدید با غرب و اسرائیل در هفته های باقی مانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ را افزایش می دهد.

این همچنین می تواند تلاش های رئیس جمهور منتخب جو بایدن را برای احیای تنش زدایی با تهران که در زمان حضور وی در دولت باراک اوباما جعل شده بود ، پیچیده کند.

پرزیدنت ترامپ واشنگتن را از پیمان هسته ای بین المللی سال 2015 که بین تهران و قدرت های بزرگ توافق شد ، خارج کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز شنبه در جلسه تلویزیونی کابینه گفت ایران “در زمان مناسب” پاسخ خواهد داد.

رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای. (گتی)

وی با استفاده از اصطلاحاتی که مقامات رسمی برای ارجاع به اسرائیل به کار می گیرند ، گفت: “بار دیگر ، دستهای شرور استکبار جهانی و مزدوران صهیونیست به خون یک پسر ایرانی آغشته شد.”

“ترور شهید (محسن) فخری زاده دلسردی دشمنان و عمق نفرت آنها را نشان می دهد … شهادت وی دستاوردهای ما را کند نخواهد کرد.”

“مردم ما عاقل تر از این هستند که در دام رژیم صهیونیستی قرار گیرند [Israel] … ایران مطمئناً در زمان مناسب به شهادت دانشمند ما پاسخ خواهد داد. “

کانال خبری N12 اسرائیل گفت که سفارتهای اسرائیل پس از تهدیدهای تلافی جویانه ایران در آماده باش شدید قرار گرفته اند.

هیچ نظری از طرف آمریکا وجود ندارد

اسرائیل از اظهارنظر در مورد کشته شدن فخری زاده خودداری کرده است و سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت که این وزارتخانه در مورد امنیت در مورد ماموریت های خارج از کشور توضیحی نداد.

کاخ سفید ، پنتاگون ، وزارت امور خارجه ایالات متحده و CIA نیز مانند تیم انتقال آقای بایدن از اظهار نظر در مورد این قتل خودداری کرده اند.

بر اساس توافق هسته ای 2015 ، ایران توافق کرد که در ازای لغو تحریم ها ، کار هسته ای خود را مهار کند.

هنگامی که آقای ترامپ در سال 2018 عقب نشینی کرد ، تحریم های ایالات متحده افزایش یافته و صادرات حیاتی نفت ایران را کاهش داده و اقتصاد را فلج کرد. در همین حال ، تهران کار هسته ای خود را سرعت بخشید.

ایالات متحده ناو هواپیمابر نیمیتز را با ناوهای همراه خود در روز چهارشنبه ، اندکی قبل از قتل ، به خلیج فارس اعزام کرد ، اما سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده گفت این اعزام به هیچ تهدید خاصی مربوط نیست.

فرمانده ربکا رباریچ ، سخنگوی ناوگان پنجم بحرین مستقر در بحرین ، پس از استقرار ناو در روز چهارشنبه ، در بیانیه ای از طریق ایمیل گفت: “هیچ تهدید خاصی باعث بازگشت گروه اعتصاب ناو نیمیتز نشده است.”

Rebarich گفت: انتقال مجدد مربوط به عقب نشینی ایالات متحده در عراق و افغانستان است.

وی گفت: “این اقدام تضمین می كند كه ما توانایی كافی برای پاسخگویی به هر تهدیدی را داریم و می توان دشمن را از اقدام علیه نیروهای ما در هنگام كاهش نیرو بازداشت.”

گزارش اضافی از رویترز